igaranti

Artırılmış gerçeklik gözlüğünün yeni rakibi: Karma gerçeklik feneri


7 Eylül 2018

Projeksiyon haritalama teknolojisi ile nesneleri algılayıp onlarla etkileşim kurabilen artırılmış gerçeklik el projektörü Lümen’i duydun mu?

 

Etkileşim tasarımcısı ve mühendis Arvind Sanjeev, artırılmış gerçeklik gözlüklerine meydan okuyan, çok daha sosyal ve etkileşimi bol bir gerçeklik deneyimi yarattı: Karma gerçeklik feneri Lümen.

Lümen’i Kopenhag Etkileşim Tasarımı Enstitüsü’nde (Copenhagen Institute of Interaction Design / CIID) yaptığı bir dizi çalışmanın sonucunda geliştiren Sanjeev, görüntüsü basit bir el fenerine benzeyen aygıtını “makine öğrenme, karışık gerçeklik ve projeksiyon haritalama teknolojisiyle donatılmış bir hikaye anlatım platformu” olarak tanımlıyor.

Lümen’in hikayesi:

https://vimeo.com/246152360

El feneri görüntülü dünya harikası

Lümen basit bir el feneri gibi dursa da kamerası, derinlik sensörü, projektörü ve yapay zekası olan oldukça karmaşık bir aygıt. Onu diğer tüm yapay ve sanal gerçeklik aygıtlarından ayıran şeyse, kullanıcıyı kulaklığa ya da bir mobil cihaza muhtaç bırakmaması.

Projeksiyonla haritalama teknolojisine sahip olduğu için nesnelerin duruş açısını algılayıp yüzeylerinde bu nesnelerle uyumlu animasyonlar oynatan Lümen aynı zamanda kullanıcının bu görüntülerle etkileşim kurmasını da sağlıyor. Yani Lümen önce tıpkı bir fener gibi tutulduğu nesnenin ne olduğunu tespit ediyor, sonra da o nesnenin üzerinde nesneyle etkileşime girmemizi sağlayan görüntüler yansıtıyor.

Artırılmış gerçeklik dünyasının geleceği

Lumen, artırılmış gerçeklik gözlüklerinden farklı olarak kullanıcın kendisinden uzaklaşmadan ve çevresinden izole olmadan deneyimleyebildiği bir karma gerçeklik dünyası sunuyor. Öyle ki, Lümen’i eline alan kullanıcı başka hiçbir cihaza ihtiyaç duymadan, çevresindeki insanlarla birlikte bir deneyim yaşıyor. Kısacası, Lümen kolektif kullanıma açık bir cihaz.

Sanjeev’in Lümen için geliştirdiği bu teknoloji ile gelecekte insanların etrafındaki objelerle ekranlar ya da ikincil cihazlar olmadan nasıl etkileşime geçeceğine dair öngörüde bulunduğunu söyleyebiliriz. Aynı zamanda, ileride eğlence sektörünün nasıl değişebileceğine dair de ilham verici ipuçları yakalayabiliriz.

Kamera arkası:

https://vimeo.com/246658766

Artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik ve karma/hibrit gerçeklik kavramlarına dair detaylı bilgi için VR, AR ve MR teknolojilerinin geleceği yazımızı okuyabilirsin.